Innerlijke rust én voluit leven door de 8-weekse mindfulness training

In deze training:

  • Leer je stress herkennen en bewust reageren op stressvolle situaties
  • Kom je ‘uit je hoofd’: jij bént niet je gedachten
  • Leer je ontspannen, ook op momenten dat er nog van alles te doen is
  • Ontwikkel je innerlijke rust en vreugde die niet afhankelijk is van externe omstandigheden
  • Krijg je een nieuwe, mildere kijk op je gevoelens: verwelkomen in plaats van verzetten
  • Kijk je helder naar jezelf en de wereld
  • Doorzie je patronen die je onbewust tegenhouden
  • Leer je zelfverzekerd de wereld in te stappen, wetend dat er niets is dat jouw innerlijke kern kan schaden
  • Kan je volop genieten van de mooie momenten omdat je helemaal in het hier & nu bent

Wanneer is deze mindfulnesstraining iets voor jou?

Ik zeg altijd: ‘iedereen zou een keer in z’n leven de Mindfulness Training moeten doen.’ Of je nu stressklachten hebt of niet, iedereen kan ervan profiteren. Het zou wat mij betreft eigenlijk een vak op school moeten zijn.

Maar zover zijn we nog niet 😉

Daarom bied ik je nu de training aan.

Goede redenen om mee te doen:

  • Misschien probeer je veel ballen in de lucht te houden en vind je het moeilijk om te ontspannen. Je hebt in je dagelijkse leven daarom regelmatig last van stress. Dit levert klachten op zoals rusteloosheid, hoofdpijn, een opgejaagd gevoel, verminderd overzicht of gespannen spieren.
  • Of je hebt het idee dat je vaak niet ten volle kan genieten van waar je mee bezig bent. Het voelt alsof er ‘iets’ in de weg zit. Je bent met je hoofd ergens anders. Je wil graag dichter bij je gevoel komen. Je leeft veel in je hoofd en bent een echte piekeraar.
  • Je zelfvertrouwen kan wel een boost gebruiken: je maakt je regelmatig druk over wat anderen van je vinden en hebt het gevoel elk moment door de mand te kunnen vallen.
  • Of misschien ben je gewoon nieuwsgierig naar mindfulness, heb je er het een en ander over gehoord en gelezen, maar wil je het nu wel eens écht ervaren.
  • Je bent bezig met persoonlijke ontwikkeling en wil graag meer inzicht in hoe jouw geconditioneerde patronen je leven beïnvloeden.

Wetenschappelijk bewezen

De Amerikaan Jon Kabat-Zinn heeft het concept ‘mindfulness’ vanuit het Boeddhisme gecombineerd met Westerse psychologische inzichten en samengebracht in een 8-weekse Mindfulness­ Training. Deze training bestaat nu al meer dan 35 jaar en wordt wereldwijd aangeboden.

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de effecten van deze training. En de resultaten zijn positief: mindfulness­ training is bewezen effectief bij stress, burn-out en allerlei stress-gerelateerde klachten.

Het zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren. Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert.

Hoe gaat deze training jou helpen?

  • Stress eerder herkennen
  • Inzicht in jouw automatische reacties
  • De vrijheid ervaren om bewust andere keuzes te maken in stressvolle situaties
  • Van de ‘doe-modus’ naar de ‘zijn-modus’
  • Beter in staat zijn om gedachten op een rijtje te zetten
  • Met mildheid en vriendelijkheid goed voor jezelf zorgen
  • Je minder laten leiden door emoties
  • Meer van het nu-moment genieten
  • Je empathie en compassie vergroten

Interesse? Kom naar de informatie-sessie

Op dinsdag 14 december om 20:00u ben je welkom bij de online informatie-sessie. Ik ga wat vertellen over de training en een korte meditatie begeleiden. Aan het einde van de sessie zijn al je vragen beantwoord en weet je of de training iets voor jou is. Meld je hier aan, dan krijg je de Zoom-link toegestuurd.

Naam

Wat krijg je bij de training?

Individueel voorgesprek

We bespreken samen jouw situatie en verwachtingen en kijken of deze training bij je past. Door wat meer te weten te komen over jou kan ik je zo goed mogelijk helpen om het meeste uit de training te halen.

Groepssessies

We komen 8 keer online via Zoom bij elkaar met een kleine groep voor sessies van 2,5 uur. De Mindfulness Training is een ervaringsgerichte training, waarin je mindfulness echt gaat ervaren. De sessies bestaan uit uitleg/theorie, meditaties, mindful yoga, oefeningen en ervaringen delen. De meditaties zijn afwisselend: zittend, liggend of lopend.

Stiltedag

Een retraite van een dag om de rijkdom van mindfulness dieper te ervaren. Een hele dag om te oefenen met verschillende vormen van meditatie, te ontspannen, te verbinden met je ware zelf en te wandelen in stilte.

Digitaal werkboek

Een digitaal werkboek met uitleg over de concepten van mindfulness, oefeningen, mooie gedichten en extra tips.

Audiobestanden

Je krijgt audiobestanden van de meditaties die bij de training horen, zoals de 3 minuten ademruimte, zitmeditatie, bodyscan, mindful yoga en loopmeditatie.

Persoonlijke begeleiding

Je kan gedurende de 8-weekse training altijd bij mij terecht. Iedereen heet z'n eigen proces en ik wil je daarin zo goed mogelijk begeleiden.

Data

Deze training start op 4 januari. De groepssessies vinden plaats op dinsdagavonden van 19:00-21:30u.
De data zijn: 4, 11, 18, 25 januari, 1, 8, 15, 22 februari. De stiltedag vindt plaats op zaterdag 12 februari van 10:00-16:00u.

Prijs

Maak gebruik van de 'new beginning' korting en start met de Mindfulness Training in januari voor €275 (i.p.v. €475)

Aanmelden
De officiële 8-weekse Mindfulness Training

De inhoud van de sessies

1

Herkennen van automatische reacties

Introductie, bewust worden van de automatische piloot, de zintuigen en het lichaam verkennen.
2

Onderzoeken van obstakels

Herkennen van de doe- en zijnsmodus en automatische reacties herkennen. We leren ruimte te creëren en aanwezig te zijn in het nu en in het lichaam.
3

Grenzen leren kennen

We leren het lichaam kennis als bron van informatie en de ademhaling als anker. We creëren ruimte en keuzes om uit een automatische reactie te stappen en op een andere manier met een situatie om te gaan.
4

Stress herkennen

Deze sessie gaat helemaal over stress: wat is het, hoe werkt het en hoe uit het zich bij jou?
5

De juiste keuzes leren maken

We leren onze gevoelens herkennen en accepteren. Het moeilijke mag er ook zijn. Een stressvolle situatie kunnen we bewust beantwoorden in plaats van op de automatische piloot.
6

Gedachten zijn geen feiten

We nemen onze gedachten vaak ten onrechte voor waarheid aan. Door een gedachte te herkennen en benoemen ontstaat er meer afstand en heeft deze minder vat op ons.
7

Stiltedag

We brengen een dag door in stilte, om een diepere ervaring met mindful aanwezig zijn op te doen.
8

Goed voor jezelf zorgen

We krijgen inzicht in onze energiegevers en nemers en onze persoonlijke patronen en valkuilen. Op basis daarvan kunnen we beter voor onszelf zorgen.
9

Toepassen wat je hebt geleerd

We maken een plan hoe we mindfulness blijven beoefenen na de training.

Interesse?

Vul vrijblijvend het interesseformulier in, dan neem ik contact met je op.

Name

Over de trainer

Mijn naam is Marjolein van der Aar, ik ben 32 jaar en woon in Amsterdam. Met veel plezier combineer ik mijn werk in het bedrijfsleven met mijn activiteiten als yogadocent en mindfulnesstrainer.
Met deze training bied ik jou een veilige ruimte om te voelen. Zodat jij misschien wel een muurtje kunt openbreken die je hebt gecreëerd vanbinnen. Zodat jij kunt ontdekken wat er voor zorgt dat je niet helemaal voluit kan leven.
Ik wil jou de mindfulness-technieken leren om na de training jezelf die ruimte te kunnen bieden, waar je telkens naar terug kunt keren. Dat heeft mij z0 ontzettend geholpen: dat ik niet meer bang hoef te zijn voor mijn gevoelens, en dat er een stille plek is in het oog van de storm waar ik rust kan vinden. En dat gun ik jou ook!
Mijn begeleiding is down-to-earth: ik wil mindfulness helder en puur overbrengen. Liefdevol, warm en met humor op z’n tijd :). Belangrijke waarden voor mij zijn: authenticiteit, bewustzijn, wijsheid en groei.
Spreekt dit jou aan? Meld je dan aan voor een kennismaking.
Aanmelden voor de Mindfulness Training

Veelgestelde vragen

Effecten van de training

Wat zijn de effecten van mindfulness?

Er wordt al tientallen jaren uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness en in het specifiek de MBSR-training. Je kunt hier ontzettend veel over vinden als je even zoekt op Google.
Effecten die telkens weer worden bewezen zijn bijvoorbeeld:
  • Vermindering van angst, depressie en lichamelijke stress
  • Ook bij mensen zonder specifieke gezondheidsklachten leidt de MBSR training tot minder ervaren stress
  • Verbetering van slaap en vermindering van vermoeidheid
  • Toename van concentratie en focus. Het is niet voor niets dat veel werkgevers een mindfulnesstraining vergoeden, werknemers worden er namelijk productiever van 🙂
  • Vermindering van pijn bij chronische pijn en fibromyalgie
  • Meer afstand van je gevoelens en gedachten. Een onderzoek liet bijvoorbeeld deelnemers onprettige afbeeldingen zien, en de mindfulnessbeoefenaars raakten daarvan minder van slag dan de mensen die geen mindfulnesstraining hadden gevolgd.
  • Verder kun je door de mindfulnesstraining inzicht krijgen in automatische reacties en patronen en deze in het vervolg eerder herkennen. Je bent dan steeds beter in staat om een bewuste keuze te maken, in plaats van je te laten leiden door je patronen.
  • Tot slot: de mindfulnesstraining heeft een positief effect op je relaties. Je ontwikkelt meer empathie, leert destructieve patronen in je omgang met anderen kennen en mindfulness zorgt ervoor dat je beter om kunt gaan met stressvolle momenten in je relaties en je je beter kunt uiten.

De mindfulnesstraining legt een stevige basis. Je zult merken dat je het altijd en overal kunt toepassen. Als je het na de training bij blijft houden, al is het maar een paar minuten/momenten per dag, heb je er je leven lang plezier van.

Hoe lang duurt het voordat ik de effecten kan merken?

De mindfulnesstraining is een intensieve training waarbij je elke dag oefent. Daardoor kun je relatief veel effect verwachten in korte tijd. Het verschilt natuurlijk een beetje per persoon. De meeste deelnemers merken binnen de eerste paar weken dat ze anders naar dingen kijken, inzichten hebben gekregen of meer rust ervaren.

Onderdeel van de mindfulnesstraining is het oefenen van geduld, vertrouwen en niet-streven. Dat is natuurlijk een beetje dubbel, want je doet de training niet voor niets. Je mag best de training ingaan met een intentie (bijvoorbeeld om meer te ontspannen, beter te slapen, beter te leren omgaan met stress, angst of somberheid). Maar vervolgens volg je de training als een experiment. Je vertrouwt erop dat het je goed gaat doen en laat los hóe dat precies tot uiting komt. Zonder te streven naar een specifiek resultaat dat je in gedachte hebt. Dan volgen de effecten vanzelf!

Is mindfulness zweverig?

Mindfulness is naar mijn idee juist heel concreet en down-to-earth. Het gaat namelijk over kijken naar wat er op dit moment daadwerkelijk is. Dat betekent dat we leren ons niet te verliezen in gedachten over verleden en toekomst. We stappen uit automatische reacties en patronen. In plaats daarvan blijven we in het hier & nu, bij jouw ervaring: wat je om je heen hoort en ziet, wat je concreet in je lichaam voelt, je ademhaling. Je bekijkt je gedachten met wat meer afstand.

Het is in mijn mindfulness sessies altijd het uitgangspunt om dichter bij jezelf te komen en dichterbij de werkelijkheid, en niet om op een spirituele wolk weg te zweven 🙂

Hoe blijf ik mindful na de training?

In de laatste sessie hebben we het hier uitgebreid over: hoe kun je mindfulness blijven toepassen in je dagelijks leven? Iedereen vindt daarin zijn eigen vorm.

Bij deze training krijg je gratis een maand Mindful Minuut, een dagelijkse korte meditatie via WhatsApp. Dit is erg geschikt om je meditatiebeoefening bij te houden: de meditaties duren ca. 3 minuten, dus je kunt er altijd tijd voor maken. Zo blijf je geïnspireerd.

Daarnaast raad ik aan om regelmatig wat langer te blijven mediteren. Je kunt de audio’s van de training daarvoor blijven gebruiken.

Inhoud training

Wat is 'MBSR' precies?

MBSR staat voor Mindfulness-Based Stress Reduction. Ofwel vrij vertaald in het Nederlands: stressvermindering door middel van mindfulness.

Dit is de officiële naam voor deze 8-weekse mindfulnesstraining. Het programma werd ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn in de VS in de jaren ’80, en is sindsdien steeds populairder geworden over de hele wereld.

De training is online, hoe werkt dat?

De groepssessies zijn via Zoom. Je krijgt vooraf de link. We zijn met een groep van maximaal 10 mensen en we hebben onze camera’s aan tijdens de sessies zodat we elkaar kunnen zien en horen.

Zorg ervoor dat je tijdens de sessie niet gestoord wordt en je er met je volle aandacht bij kan zijn.

De mindfulnesstraining online doen heeft voordelen. Het maakt niet uit waar je woont, je hoeft er niet voor de deur uit en je bent tijdens de sessies in je eigen vertrouwde omgeving. De verbinding met de groep ontstaat in mijn ervaring óók in een online setting. Daarnaast hoef ik geen locatie te huren, waardoor de prijs lager is dan normaal voor deze training.

Welke onderwerpen worden behandeld?

Zie hier een overzicht voor de onderwerpen. Als je vragen hebt, stuur me gerust een mailtje op marjolein@mindfulminuut.nl.

Wat houdt de stiltedag in?

De stiltedag is een soort mini-retraite waarin we een hele dag oefenen met allerlei verschillende meditatievormen, inspiratie en uitwisseling.

Praktisch

Wat kan ik verwachten van de groep?

Dit is een individuele training in een groepssetting. Je doet de training voor jezelf, maar je wordt ondersteund door de groep. We geven elkaar de ruimte om te delen over onze ervaringen. Het is vaak verhelderend om iets uit te spreken, zonder dat er daarna op gereageerd wordt of er een discussie ontstaat. Ervaringen en inzichten die door anderen worden gedeeld kunnen jou ook helpen in jouw proces.

Ik wil op een ander moment starten, kan dat?

Dat kan. Meld je aan via het interesseformulier en geef daarbij aan dat je op een ander moment wilt deelnemen, of stuur mij even een mailtje (marjolein@mindfulminuut.nl). Ik laat het je dan weten zodra de data van de volgende training bekend zijn.

Kan ik een les missen?

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je er een keer niet bij kunt zijn door onvoorziene omstandigheden.

Als je vooraf al weet dat je meer dan één sessie moet missen, dan raad ik je aan om te wachten tot het volgende startmoment.

Wat houdt de thuisbeoefening in? Hoeveel tijd kost het om mee te doen?

Dit is een intensieve en transformerende training en daarvoor is veel oefening nodig. Er wordt van je gevraagd om elke dag thuis ongeveer 45 min de tijd te nemen om te oefenen. Een groot deel daarvan is meditatietijd. Je krijgt hiervoor audio’s die je kunt opzetten, zoals een bodyscan, zitmeditatie en loopmeditatie. Daarnaast zijn er ook oefeningen waarbij je bijvoorbeeld een week lang bijhoudt waar je energie van krijgt en wat je energie kost.

Kan ik in termijn betalen?

Ja, dat kan. Je kan in 3 termijnen van €100 betalen verspreid over 3 maanden. Als financiën je tegenhouden om de training te volgen, stuur me dan even een mailtje (marjolein@mindfulminuut.nl).

Wie is de trainer?

Dat ben ik, Marjolein van der Aar 🙂 lees hier meer over mij, mijn achtergrond en mijn aanpak.

Deelname

Moet ik meditatie ervaring hebben?

Nee, je hoeft nog niet eerder gemediteerd te hebben.

Ik heb al veel meditatie ervaring, heeft het zin om mee te doen?

Een van de dingen die we beoefenen met mindfulness is kijken met een frisse blik, met een beginner’s mind. Het maakt dus niet uit of je al veel gemediteerd hebt. Het gaat in de training ook niet zozeer om kennis opdoen, maar we kijken naar onze ervaring in het huidige moment. En daar valt altijd iets uit te leren.

Ik ben aan het herstellen van een burnout, kan ik meedoen?

Over het algemeen raad ik het zeker aan om de mindfulness training te doen tijdens het herstellen van een burnout. Het kan je enorm helpen bij het herstel: je ontwikkelt een mildere blik naar jezelf, leert beter met stress en gevoelens omgaan en kunt waardevolle inzichten opdoen.

Het kan zijn dat het in een bepaalde fase niet handig is, bijvoorbeeld als je nog in de eerste fase zit waarin rusten essentieel is en je nog niet echt met jezelf aan de slag moet gaan. Zie hier een goed artikel daarover. Ook kan het minder handig zijn als je middenin een intensief traject bij een psycholoog zit, zoals cognitieve gedragstherapie. Tijdens het voorgesprek bespreken we jouw situatie en kijken we of de training op dit moment bij jou past.

Aanmelden