Mindfulnesscursus: in 8 weken naar meer innerlijke rust

Bij de mindfulnesscursus leer je:
  • met meer gemak omgaan met stress en emoties
  • meer in contact komen met je gevoel
  • diepere innerlijke rust ervaren
  • jouw onbewuste patronen kennen
  • vertrouwen opbouwen in jezelfĀ 
  • meer bewust genieten van de mooie momenten in het hier & nu
Mediteren

Wanneer is deze mindfulness cursus iets voor jou?

De cursus is heel geschikt als je in wat moeilijker vaarwater zit in je leven, om gesteund door een groep ruimte te creĆ«ren voor jezelf om te voelen, te ā€˜zijnā€™, en een nieuw licht te schijnen op je situatie. ā¤ļø
Goede redenen om mee te doen:
  • Je hebt last van stress of stress-gerelateerde klachten
  • Je wilt minder piekeren/zorgen maken
  • Je wilt meer vertrouwen op jezelf en je minder laten leiden door anderen
  • Je bent afgesloten van je gevoel en wilt daar meer contact mee maken
  • Of je hebt juist heftige emoties (angst, verdriet, boosheid, frustratie) en weet niet goed wat je ermee aan moet
  • Je hebt het gevoel dat je door iets wordt tegengehouden, maar je weet niet precies wat
  • Je wilt meer genieten
  • Je mediteert al regelmatig, maar wil de verdieping opzoeken
  • Je wil je graag persoonlijk of spiritueel verder ontwikkelen
  • Je bent gewoon nieuwsgierig naar mindfulness

Hoe gaat deze training jou helpen?

  • Je leert jeĀ emotiesĀ beter begrijpen. Je durft meer te voelen. Je maakt meerĀ connectie met jezelf. Daardoor kun je beter jeĀ grenzenĀ bewaken en houd je uiteindelijk meer energie over.
  • Je herkent automatische patronen waar je misschien al je hele leven in vast zit, kunt daar vriendelijk naar kijken en steeds vaker kiezen voor een bewuste respons.
  • Je ziet je (pieker)gedachten voor wat ze zijn: voorbijkomende automatische ā€˜gebeurtenissenā€™, die niet altijd waar zijn.
  • De kleine mooie dingen in het leven gaan je (nog) meer opvallen. Je kuntĀ bewuster genieten.
  • Je ontwikkelt meerĀ compassieĀ voor jezelf en anderen
  • Je brengt de 7 factoren van mindfulness bij jezelf tot leven:Ā niet-oordelen, geduld, frisse blik, niet-streven, vertrouwen, accepteren en loslaten.

Interesse?

De volgende 8-weekse cursus staat gepland van 5 september t/m 24 oktober 2023. Laat hier weten dat je interesse hebt, dan neem ik contact met je op.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat krijg je bij de training?

Individueel voorgesprek (30 min)

We bespreken samen jouw situatie en verwachtingen en kijken of deze training bij je past. Door wat meer te weten te komen over jou kan ik je zo goed mogelijk helpen om het meeste uit de training te halen.

8 groepssessies van 2,5 uur

We komen 8 keer online via Zoom bij elkaar met een kleine groep (maximaal 12 deelnemers) voor sessies van 2,5 uur. Tijdens deze sessies ga je mindfulness echt ervaren. Ze bestaan uit uitleg/theorie, meditaties, mindful yoga, oefeningen en ervaringen delen. De meditaties zijn afwisselend: zittend, liggend of lopend.

1 dagretraite

Een dagretraite op locatie om de rijkdom van mindfulness dieper te ervaren. Een hele dag om te oefenen met verschillende vormen van meditatie, te ontspannen, te verbinden met je ware zelf en te wandelen in stilte. Incl. lunch/koffie/thee/fruit.

Digitaal werkboek (174 pagina’s)

Een digitaal werkboek van 174 pagina's vol met uitleg over de concepten van mindfulness, oefeningen, opdrachten, mooie gedichten, quotes en extra tips.

10+ geleide meditatie audio’s

Je krijgt 10+ audiobestanden van speciale geleide meditaties die bij de training horen.

8 weken begeleiding

Je kan gedurende de 8-weekse training altijd bij mij terecht. Iedereen heeft een eigen proces en ik wil je daarin zo goed mogelijk ondersteunen.

Zen voelen door meditatie

Data

8 dinsdagavonden 19:00-21:30u:

5, 12, 19, 26 september, 3, 10, 17, 24 oktober 2023
Vanuit huis, via Zoom.

Stiltedag:

Zaterdag 14 oktober 2023 10:00-16:00u

Op locatie (ntb)

Prijs

ā‚¬395

Kom kennismaken

Wil je meer weten over de cursus? Laat hier je gegevens achter, dan plannen we wat in om kennis te maken. Tijdens een gesprek via Zoom leer ik jou graag kennen en hoor ik graag over wat jij uit de cursus zou willen halen. Ik kan dan ook jouw vragen beantwoorden en meer vertellen over het programma.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat voorgaande deelnemers uit de cursus hebben gehaald:

“Ik heb meer inzicht gekregen in hoe je 'in het moment' kunt blijven, in plaats van altijd maar vooruit te denken en te plannen. Dankzij de mindfulnesscursus heb ik meer rust en ruimte in mijn hoofd, waarbij ik makkelijker kan accepteren/genieten van wat er op dit moment gebeurt.”

Anne

“Meer bewustwording, meer komen tot moeilijke emoties, opfristraining om weer meer oefeningen dagelijks te integreren in mijn leven.”

Nanon

“Deze mindfulnesstraining heeft mij meer overzicht in mijn dagelijks leven gebracht. Ik ben veel beter in staat met verschillende situaties om te kunnen gaan, wat rust en orde in mijn hoofd brengt.”

Marcella

“Door Marjolein leerde ik: er is geen "goed" of "fout. Er is alleen "zijn". Na de cursus weet ik exact wat voor signalen mijn lichaam geeft als ik gestresst ben. Krijg ik zo'n signaal, dan sta ik even stil.
Voor mij is het doen van oefeningen die aandacht vestigen op onprettige gebeurtenissen en stress interessant geweest. Bovenal ben ik echt verwonderd over dat ik in staat ben om elke dag te mediteren. Dat wilde ik al jaren en geloofde niet dat het voor mij weggelegd was.”

Marlies

“Ik werk nu weer 100%. De mindfulnesstraining bij jou heeft me zo goed geholpen, lichamelijk ook. Door jouw natuurlijke rust, kennis en betrouwbaarheid!”

Emilia

“Rust. Meer aandacht en bewustwording voor en van mezelf.”

Belinda

“De cursus heeft me inzicht gebracht in onbewuste patronen en mijn eigen handelen daarin. Ik heb geleerd om anders naar mijn eigen gedachten en gevoelens te kijken, en daarbij vooral minder te oordelen naar jezelf (en naar anderen).”

Berthine

“Ik zou Mindfulness iedereen aanraden, omdat het je inzichten verschaft en je aangesproken wordt om daadwerkelijk verandering aan te brengen, door de oefeningen en de wijze van begeleiden.”

Frie

“De training heeft me geholpen milder naar mezelf te zijn en meer rustmomenten in te plannen, meer "in het nu" te zijn.”

Lycke

“Ook al denk je (dat was in mijn geval ook wel een beetje zo) dat mindfulness heb ik niet nodig, dan pak je er toch mooie dingen uit die je meeneemt in de rest van je leven. Ik ben heel blij dat ik deze training gevolgd heb!”

Marcella
De officiƫle 8-weekse Mindfulness Training

De inhoud van de sessies

1

Herkennen van automatische reacties

Introductie, kennismaken, oefenen met de 'frisse blik', bewust worden van de automatische piloot, de zintuigen en het lichaam verkennen.
2

Onderzoeken van obstakels

Herkennen van de doe- en zijnsmodus en automatische reacties herkennen. We leren ruimte te creƫren en aanwezig te zijn in het nu en in het lichaam.
3

Grenzen leren kennen

We leren het lichaam kennis als bron van informatie en de ademhaling als anker. We creƫren ruimte en keuzes om uit een automatische reactie te stappen en op een andere manier met een situatie om te gaan.
4

Stress herkennen

Deze sessie gaat helemaal over stress: wat is het, hoe werkt het en hoe uit het zich bij jou?
5

De juiste keuzes leren maken

We leren onze gevoelens herkennen en accepteren. Het moeilijke mag er ook zijn. Een stressvolle situatie kunnen we bewust beantwoorden in plaats van op de automatische piloot.
6

Gedachten zijn geen feiten

We nemen onze gedachten vaak ten onrechte voor waarheid aan. Door een gedachte te herkennen en benoemen ontstaat er meer afstand en heeft deze minder vat op ons.
7

Stiltedag

We brengen een dag door in stilte, om een diepere ervaring met mindful aanwezig zijn op te doen.
8

Goed voor jezelf zorgen

We krijgen inzicht in onze energiegevers en nemers en onze persoonlijke patronen en valkuilen. Op basis daarvan kunnen we beter voor onszelf zorgen.
9

Toepassen wat je hebt geleerd

We maken een plan hoe we mindfulness blijven beoefenen na de training.

Enthousiast geworden?

De volgende 8-weekse cursus staat gepland van 5 september t/m 24 oktober 2023. Laat hier weten dat je interesse hebt, dan neem ik contact met je op.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Over de trainer

Mijn naam is Marjolein van der Aar, ik ben 34 jaar en woon in Amsterdam. Met veel plezier combineer ik mijn werk in het bedrijfsleven met mijn activiteiten als yogadocent en mindfulnesstrainer.
Mijn missie is om mindfulness behapbaar te maken. Daarmee help ik je om de wijsheid die al bij jou van binnenzit aan te wakkeren.
Met deze mindfulnesstraining bied ik jou een veilige ruimte om te voelen. Zodat jij een muurtje kunt openbreken vanbinnen, en een stille plek in jezelf kunt ontdekken waar je rust kunt vinden.
Mijn begeleiding is down-to-earth: ik wil jou vooral helpen om mindfulness toe te passen in je dagelijks leven, voorbij de theorie en filosofie,
Spreekt dit jou aan? Meld je dan aan voor een vrijblijvende kennismaking. De eerstvolgende cursus start op 5 september 2023.
Stuur me gerust een mailtje als je vragen hebt marjolein@mindfulminuut.nl.

Accreditatie

Ik ben aangesloten als categorie 1 trainer bij de vakbond voor mindfulnesstrainers, het VMBN. Ook ben ik geregistreerd in het mindfulnessregister (SMR).

VMBN Trainer

Over mij als trainer:

“Marjolein is een professionele en warme trainer. Ze sluit goed aan bij het proces van iedere deelnemer, heeft persoonlijke aandacht, is ook buiten de cursusavonden om bereikbaar voor vragen en heeft veel kennis van zaken.”

“Marjolein, je bent uitnodigend, eerlijk, begripvol, inlevend en bereikbaar en dat waardeer ik enorm. Dankjewel daarvoor.”

“Het is fijn dat Marjolein ook 1 op 1 erg aanspreekbaar is als iets even lastig is, en ze neemt de moeite je goed te helpen, heel fijn.”

“Wat ik bijzonder goed vind aan Marjolein is dat ze heel goed luisterde naar ieders beleving en daarop heel goed kan doorvragen wat een eyeopener en soms ook confronterend voor mijzelf was. Hier ben ik haar heel dankbaar voor!”

“Je bent als trainer heel toegankelijk. Ik vind je stemgeluid heel prettig en met zoveel meditaties en naar jou luisteren is dat wel een must.”

“Persoonlijke aandacht en de integratie daarvan in de lessen bv ook tijdens de stiltedag toen ik niet alle oefeningen mee kon doen en je alternatieven bood.”

“Je open houding en je goede begeleiding. Jij zorgt ervoor dat mensen zichzelf kunnen zijn en de oefeningen blijven doen.”

“Jouw natuurlijke rust, kennis en betrouwbaarheid!”

“Vanaf het 1e moment kwam jij op mij over als een heel lief en zorgzaam mens. Met aandacht, begrip en duidelijke communicatie.”

“Heel fijne stem, rustig, goed luisterend en kan zaken goed overbrengen.”

Vergoeding zorgverzekering

Veel zorgverzekeraars vergoeden een deel van deze MBSR-training in aanvullende pakketten.

Ook veel werkgevers zijn bereid om een mindfulnesscursus te vergoeden. Er is vaak een potje voor persoonlijke ontwikkeling of verzuimpreventie. Mindfulness kan namelijk o.a. bijdragen aan een gezonde relatie met je werk en betere concentratie. En dat is Ć³Ć³k goed voor het bedrijf waar jij werkt.

Zullen we kennismaken?

Je kunt vrijblijvend een afspraak met me inplannen. We kijken dan samen of de training past bij jouw doelen en of er een klik is. Uiteraard kun je dan al je vragen stellen.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wetenschappelijk bewezen

De officiƫle naam van deze training is de Mindfulness-Based Stress Reduction training. Hij bestaat nu al meer dan 35 jaar en wordt wereldwijd aangeboden.

Er zijn honderden studies gedaan naar de effecten van deze training en de resultaten zijn positief: mindfulnessĀ­ training is bewezen effectief bij stress, zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren. Mindfulness transformeert de manier waarop je naar jezelf en de wereld kijkt en hoe je daar vervolgens op reageert.

Zie ook het kopje ‘wat zijn de effecten van mindfulness’ in de FAQ hieronder.

Veelgestelde vragen

Effecten van de training

Wat zijn de effecten van mindfulness?

Er wordt al tientallen jaren uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness en in het specifiek de MBSR-training. Je kunt hier ontzettend veel over vinden als je even zoekt op Google.
Effecten die telkens weer worden bewezen zijn bijvoorbeeld:
  • Vermindering van angst, depressie en lichamelijke stress
  • Ook bij mensen zonder specifieke gezondheidsklachten leidt de MBSR training tot minder ervaren stress
  • Verbetering van slaap en vermindering van vermoeidheid
  • Toename van concentratie en focus. Het is niet voor niets dat veel werkgevers een mindfulnesstraining vergoeden, werknemers worden er namelijk productiever van šŸ™‚
  • Vermindering van pijn bij chronische pijn en fibromyalgie
  • Meer afstand van je gevoelens en gedachten. Een onderzoek liet bijvoorbeeld deelnemers onprettige afbeeldingen zien, en de mindfulnessbeoefenaars raakten daarvan minder van slag dan de mensen die geen mindfulnesstraining hadden gevolgd.
  • Verder kun je door de mindfulnesstraining inzicht krijgen in automatische reacties en patronen en deze in het vervolg eerder herkennen. Je bent dan steeds beter in staat om een bewuste keuze te maken, in plaats van je te laten leiden door je patronen.
  • Tot slot: de mindfulnesstraining heeft een positief effect op je relaties. Je ontwikkelt meer empathie, leert destructieve patronen in je omgang met anderen kennen en mindfulness zorgt ervoor dat je beter om kunt gaan met stressvolle momenten in je relaties en je je beter kunt uiten.

De mindfulnesstraining legt een stevige basis. Je zult merken dat je het altijd en overal kunt toepassen. Als je het na de training bij blijft houden, al is het maar een paar minuten/momenten per dag, heb je er je leven lang plezier van.

Hoe lang duurt het voordat ik de effecten kan merken?

De mindfulnesstraining is een intensieve training waarbij je elke dag oefent. Daardoor kun je relatief veel effect verwachten in korte tijd. Het verschilt natuurlijk een beetje per persoon. De meeste deelnemers merken binnen de eerste paar weken dat ze anders naar dingen kijken, inzichten hebben gekregen of meer rust ervaren.

Onderdeel van de mindfulnesstraining is het oefenen van geduld, vertrouwen en niet-streven. Dat is natuurlijk een beetje dubbel, want je doet de training niet voor niets. Je mag best de training ingaan met een intentie (bijvoorbeeld om meer te ontspannen, beter te slapen, beter te leren omgaan met stress, angst of somberheid). Maar vervolgens volg je de training als een experiment. Je vertrouwt erop dat het je goed gaat doen en laat los hĆ³e dat precies tot uiting komt. Zonder te streven naar een specifiek resultaat dat je in gedachte hebt. Dan volgen de effecten vanzelf!

Is mindfulness zweverig?

Mindfulness is naar mijn idee juist heel concreet en down-to-earth. Het gaat namelijk over kijken naar wat er op dit moment daadwerkelijk is. Dat betekent dat we leren ons niet te verliezen in gedachten over verleden en toekomst. We stappen uit automatische reacties en patronen. In plaats daarvan blijven we in het hier & nu, bij jouw ervaring: wat je om je heen hoort en ziet, wat je concreet in je lichaam voelt, je ademhaling. Je bekijkt je gedachten met wat meer afstand.

Het is in mijn mindfulness sessies altijd het uitgangspunt om dichter bij jezelf te komen en dichterbij de werkelijkheid, en niet om op een spirituele wolk weg te zweven šŸ™‚

Hoe blijf ik mindful na de training?

In de laatste sessie hebben we het hier uitgebreid over: hoe kun je mindfulness blijven toepassen in je dagelijks leven? Iedereen vindt daarin zijn eigen vorm.

Bij deze training krijg je gratis een maand Mindful Minuut, een dagelijkse korte meditatie via WhatsApp. Dit is erg geschikt om je meditatiebeoefening bij te houden: de meditaties duren ca. 3 minuten, dus je kunt er altijd tijd voor maken. Zo blijf je geĆÆnspireerd.

Daarnaast raad ik aan om regelmatig wat langer te blijven mediteren. Je kunt de audio’s van de training daarvoor blijven gebruiken.

Inhoud training

Wat is 'MBSR' precies?

MBSR staat voor Mindfulness-Based Stress Reduction. Ofwel vrij vertaald in het Nederlands: stressvermindering door middel van mindfulness.

Dit is de officiĆ«le naam voor deze 8-weekse mindfulnesstraining. Het programma werd ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn in de VS in de jaren ’80, en is sindsdien steeds populairder geworden over de hele wereld.

De training is online, hoe werkt dat?

De groepssessies zijn via Zoom. Je krijgt vooraf de link. We zijn met een groep van maximaal 10 mensen en we hebben onze camera’s aan tijdens de sessies zodat we elkaar kunnen zien en horen.

Zorg ervoor dat je tijdens de sessie niet gestoord wordt en je er met je volle aandacht bij kan zijn.

De mindfulnesstraining online doen heeft voordelen. Het maakt niet uit waar je woont, je hoeft er niet voor de deur uit en je bent tijdens de sessies in je eigen vertrouwde omgeving. De verbinding met de groep ontstaat in mijn ervaring Ć³Ć³k in een online setting. Daarnaast hoef ik geen locatie te huren, waardoor de prijs lager is dan normaal voor deze training.

Welke onderwerpen worden behandeld?

Zie hier een overzicht voor de onderwerpen. Als je vragen hebt, stuur me gerust een mailtje op marjolein@mindfulminuut.nl.

Wat houdt de stiltedag in?

De stiltedag is een soort mini-retraite waarin we een hele dag oefenen met allerlei verschillende meditatievormen, inspiratie en uitwisseling.

Praktisch

Wat kan ik verwachten van de groep?

Dit is een individuele training in een groepssetting. Je doet de training voor jezelf, maar je wordt ondersteund door de groep. We geven elkaar de ruimte om te delen over onze ervaringen. Het is vaak verhelderend om iets uit te spreken, zonder dat er daarna op gereageerd wordt of er een discussie ontstaat. Ervaringen en inzichten die door anderen worden gedeeld kunnen jou ook helpen in jouw proces.

Ik wil op een ander moment starten, kan dat?

Dat kan. Meld je aan via het interesseformulier en geef daarbij aan dat je op een ander moment wilt deelnemen, of stuur mij even een mailtje (marjolein@mindfulminuut.nl). Ik laat het je dan weten zodra de data van de volgende training bekend zijn.

Kan ik een les missen?

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je er een keer niet bij kunt zijn door onvoorziene omstandigheden.

Als je vooraf al weet dat je meer dan Ć©Ć©n sessie moet missen, dan raad ik je aan om te wachten tot het volgende startmoment.

Wat houdt de thuisbeoefening in? Hoeveel tijd kost het om mee te doen?

Dit is een intensieve en transformerende training en daarvoor is veel oefening nodig. Er wordt van je gevraagd om elke dag thuis ongeveer 45 min de tijd te nemen om te oefenen. Een groot deel daarvan is meditatietijd. Je krijgt hiervoor audio’s die je kunt opzetten, zoals een bodyscan, zitmeditatie en loopmeditatie. Daarnaast zijn er ook oefeningen waarbij je bijvoorbeeld een week lang bijhoudt waar je energie van krijgt en wat je energie kost.

Kan ik in termijn betalen?

Ja, je kunt in 3 termijnen betalen verspreid over 3 maanden. Laat dit even weten, dan regelen we dat šŸ™‚ (marjolein@mindfulminuut.nl).

Wie is de trainer?

Dat ben ik, Marjolein van der Aar šŸ™‚ lees hier meer over mij, mijn achtergrond en mijn aanpak.

Wat kost het?

De mindfulness cursus kost 385,-. Je krijgt daarvoor 8 online groepssessies van 2,5 uur, 1 (online) retraite-dag, een digitaal werkboek van 174 pagina’s, 10+ geleide meditatie audio’s en persoonlijke begeleiding gedurende 8 weken.

De factuur ontvang je nadat we het kennismakingsgesprek hebben gehad en je inschrijving bevestigd is.

Wordt de cursus vergoed?

Veel zorgverzekeraars vergoeden de mindfulness cursus vanuit een aanvullend pakket. Je kunt dit zelf opzoeken in de voorwaarden van jouw verzekering.
Ook zijn werkgevers steeds vaker bereid om bij te dragen aan een mindfulness cursus, bijna elk bedrijf heeft budget beschikbaar voor persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit, uitvalpreventie of hoe het ook wordt genoemd. Hier kun je dus naar vragen bij het bedrijf waar je werkt.

Deelname

Moet ik meditatie ervaring hebben?

Nee, je hoeft nog niet eerder gemediteerd te hebben.

Ik heb al veel meditatie ervaring, heeft het zin om mee te doen?

Een van de dingen die we beoefenen met mindfulness is kijken met een frisse blik, met een beginner’s mind. Het maakt dus niet uit of je al veel gemediteerd hebt. Het gaat in de training ook niet zozeer om kennis opdoen, maar om het verdiepen van je ervaring met mindfulness. Ik geloof erin dat elke keer dat je mediteert, elke keer dat je een training of cursus doet, je de les krijgt die er op dat moment voor jou nodig is.

Ik ben aan het herstellen van een burnout, kan ik meedoen?

Over het algemeen raad ik het zeker aan om de mindfulness training te doen tijdens het herstellen van een burnout. Het kan je enorm helpen bij het herstel: je ontwikkelt een mildere blik naar jezelf, leert beter met stress en gevoelens omgaan en kunt waardevolle inzichten opdoen.

Het kan zijn dat het in een bepaalde fase niet handig is, bijvoorbeeld als je nog in de eerste fase zit waarin rusten essentieel is en je nog niet echt met jezelf aan de slag moet gaan. Zie hier een goed artikel daarover. Ook kan het minder handig zijn als je middenin een intensief traject bij een psycholoog zit, zoals cognitieve gedragstherapie. Tijdens het voorgesprek bespreken we jouw situatie en kijken we of de training op dit moment bij jou past.

Interesse

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.