In 8 weken naar meer innerlijke rust met de mindfulness cursus

Na de mindfulness cursus:
  • Ga je met meer gemak met stress en emoties om 
  • Ben je meer in contact met je gevoel
  • Weet je wat je moet doen om diep te ontspannen
  • Ontwikkel je innerlijke rust en vreugde die niet afhankelijk is van externe omstandigheden
  • Heb je inzicht in onbewuste patronen
  • Heb je vertrouwen opgebouwd in jezelf 
  • Kan je meer bewust genieten van de mooie momenten omdat je helemaal in het hier & nu bent

Wanneer is deze mindfulness cursus iets voor jou?

Ik zou zeggen: iederéén zou een keer de mindfulness cursus moeten doen. Het legt een stevige basis waar je de rest van je leven van profiteert.
Goede redenen om mee te doen:
  • Je hebt last van stress of stress-gerelateerde klachten
  • Je wilt minder piekeren/zorgen maken
  • Je bent onzeker en wil je minder laten leiden door (wat je denkt dat) anderen van je vinden
  • Je bent afgesloten van je gevoel en wilt daar meer contact mee maken
  • Of je hebt juist heftige emoties (angst, verdriet, boosheid, frustratie) en weet niet wat je ermee aan moet
  • Je hebt het gevoel dat je door iets wordt tegengehouden, maar je weet niet precies wat
  • Je wilt meer genieten
  • Je mediteert al regelmatig, maar wil de verdieping opzoeken
  • Je wil je graag persoonlijk of spiritueel verder ontwikkelen
  • Je bent gewoon nieuwsgierig naar mindfulness

“De cursus heeft me inzicht gebracht in onbewuste patronen en mijn eigen handelen daarin. Ik heb geleerd om anders naar mijn eigen gedachten en gevoelens te kijken, en daarbij vooral minder te oordelen naar jezelf (en naar anderen).”

“Deze mindfulnesstraining heeft mij meer overzicht in mijn dagelijks leven gebracht. Ik ben veel beter in staat met verschillende situaties om te kunnen gaan, wat rust en orde in mijn hoofd brengt.”

Marcella

Hoe gaat deze training jou helpen?

  • Je leert je emoties beter begrijpen. Je durft meer te voelen. Je maakt meer connectie met jezelf. Daardoor kun je beter je grenzen bewaken en houd je uiteindelijk meer energie over.
  • Je herkent automatische patronen waar je misschien al je hele leven in vast zit, kunt daar vriendelijk naar kijken en steeds vaker kiezen voor een bewuste respons.
  • Je ziet je (pieker)gedachten voor wat ze zijn: voorbijkomende automatische ‘gebeurtenissen’, die niet altijd waar zijn.
  • De kleine mooie dingen in het leven gaan je (nog) meer opvallen. Je kunt bewuster genieten.
  • Je ontwikkelt meer compassie voor jezelf en anderen
  • Je brengt de 7 factoren van mindfulness bij jezelf tot leven: niet-oordelen, geduld, frisse blik, niet-streven, vertrouwen, accepteren en loslaten.

“De training heeft me geholpen milder naar mezelf te zijn en meer rustmomenten in te plannen, meer "in het nu" te zijn.”

Lycke

“Ik zou Mindfulness iedereen aanraden, omdat het je inzichten verschaft en je aangesproken wordt om daadwerkelijk verandering aan te brengen, door de oefeningen en de wijze van begeleiden.”

Frie

Interesse?

Er loopt momenteel een mindfulness cursus (17 mei t/m 5 juli 2022). Laat hieronder je gegevens achter, dan ste ik je op de hoogte zodra er nieuwe data bekend zijn.

Name*

Wat krijg je bij de training?

Individueel voorgesprek (30 min)

We bespreken samen jouw situatie en verwachtingen en kijken of deze training bij je past. Door wat meer te weten te komen over jou kan ik je zo goed mogelijk helpen om het meeste uit de training te halen.

8 groepssessies van 2,5 uur

We komen 8 keer online via Zoom bij elkaar met een kleine groep (maximaal 10 deelnemers) voor sessies van 2,5 uur. Tijdens deze sessies ga je mindfulness echt ervaren. Ze bestaan uit uitleg/theorie, meditaties, mindful yoga, oefeningen en ervaringen delen. De meditaties zijn afwisselend: zittend, liggend of lopend.

1 dagretraite

Een retraite van een dag om de rijkdom van mindfulness dieper te ervaren. Een hele dag om te oefenen met verschillende vormen van meditatie, te ontspannen, te verbinden met je ware zelf en te wandelen in stilte.

Digitaal werkboek (174 pagina’s)

Een digitaal werkboek van 174 pagina's vol met uitleg over de concepten van mindfulness, oefeningen, opdrachten, mooie gedichten, quotes en extra tips.

10+ geleide meditatie audio’s

Je krijgt 10+ audiobestanden van speciale geleide meditaties die bij de training horen.

8 weken persoonlijke begeleiding

Je kan gedurende de 8-weekse training altijd bij mij terecht. Iedereen heeft een eigen proces en ik wil je daarin zo goed mogelijk ondersteunen.

Data

Er is momenteel een mindfulnesscursus bezig (17 mei t/m 5 juli 2022). Zet jezelf op de wachtlijst om te horen wanneer nieuwe data bekend zijn.

Prijs

€395

Aanmelden wachtlijst

Name*

Reacties van voorgaande deelnemers:

“Ik heb meer inzicht gekregen in hoe je 'in het moment' kunt blijven, in plaats van altijd maar vooruit te denken en te plannen.”

“Rust. Meer aandacht en bewustwording voor en van mezelf.”

“Ook al denk je (dat was in mijn geval ook wel een beetje zo) dat mindfulness heb ik niet nodig, dan pak je er toch mooie dingen uit die je meeneemt in de rest van je leven. Ik ben heel blij dat ik deze training gevolgd heb!”

Marcella

“Dankzij de mindfulnesscursus heb ik meer rust en ruimte in mijn hoofd, waarbij ik makkelijker kan accepteren/genieten van wat er op dit moment gebeurt.”

De officiële 8-weekse Mindfulness Training

De inhoud van de sessies

1

Herkennen van automatische reacties

Introductie, bewust worden van de automatische piloot, de zintuigen en het lichaam verkennen.
2

Onderzoeken van obstakels

Herkennen van de doe- en zijnsmodus en automatische reacties herkennen. We leren ruimte te creëren en aanwezig te zijn in het nu en in het lichaam.
3

Grenzen leren kennen

We leren het lichaam kennis als bron van informatie en de ademhaling als anker. We creëren ruimte en keuzes om uit een automatische reactie te stappen en op een andere manier met een situatie om te gaan.
4

Stress herkennen

Deze sessie gaat helemaal over stress: wat is het, hoe werkt het en hoe uit het zich bij jou?
5

De juiste keuzes leren maken

We leren onze gevoelens herkennen en accepteren. Het moeilijke mag er ook zijn. Een stressvolle situatie kunnen we bewust beantwoorden in plaats van op de automatische piloot.
6

Gedachten zijn geen feiten

We nemen onze gedachten vaak ten onrechte voor waarheid aan. Door een gedachte te herkennen en benoemen ontstaat er meer afstand en heeft deze minder vat op ons.
7

Stiltedag

We brengen een dag door in stilte, om een diepere ervaring met mindful aanwezig zijn op te doen.
8

Goed voor jezelf zorgen

We krijgen inzicht in onze energiegevers en nemers en onze persoonlijke patronen en valkuilen. Op basis daarvan kunnen we beter voor onszelf zorgen.
9

Toepassen wat je hebt geleerd

We maken een plan hoe we mindfulness blijven beoefenen na de training.

Enthousiast geworden?

Meld je hier aan voor de wachtlijst, dan stel ik je op de hoogte zodra er nieuwe data bekend zijn.

Er loopt nu nog een mindfulness cursus (17 mei t/m 5 juli 2022).

Name*

Vergoeding zorgverzekering

Ik ben categorie 1 mindfulnesstrainer aangesloten bij het VMBN. Dat betekent dat jouw zorgverzekeraar deze cursus deels kan vergoeden, als dat in jouw pakket zit.

Ook veel werkgevers zijn bereid om mindfulnesstraining te vergoeden.

Over de trainer

Mijn naam is Marjolein van der Aar, ik ben 33 jaar en woon in Amsterdam. Met veel plezier combineer ik mijn werk in het bedrijfsleven met mijn activiteiten als yogadocent en mindfulnesstrainer.
Met deze training bied ik jou een veilige ruimte om te voelen. Zodat jij een muurtje kunt openbreken  vanbinnen. Zodat jij kunt ontdekken wat ervoor zorgt dat je niet helemaal voluit kan leven.
Ik wil jou de mindfulness-technieken leren om na de training jezelf die ruimte te kunnen bieden, waar je telkens naar terug kunt keren. Dat heeft mij z0 ontzettend geholpen: dat ik niet meer bang hoef te zijn voor mijn gevoelens, en dat er een stille plek is in het oog van de storm waar ik rust kan vinden. En dat gun ik jou ook!
Mijn begeleiding is down-to-earth: ik wil mindfulness helder en puur overbrengen. Liefdevol, warm en met humor op z’n tijd :). Belangrijke waarden voor mij zijn: authenticiteit, bewustzijn, wijsheid en groei.
Spreekt dit jou aan? Meld je dan aan voor de wachtlijst. Stuur me gerust een mailtje als je vragen hebt marjolein@mindfulminuut.nl.

Over mij als trainer:

“Marjolein is een professionele en warme trainer. Ze sluit goed aan bij het proces van iedere deelnemer, heeft persoonlijke aandacht, is ook buiten de cursusavonden om bereikbaar voor vragen en heeft veel kennis van zaken.”

“Marjolein, je bent uitnodigend, eerlijk, begripvol, inlevend en bereikbaar en dat waardeer ik enorm. Dankjewel daarvoor.”

“Het is fijn dat Marjolein ook 1 op 1 erg aanspreekbaar is als iets even lastig is, en ze neemt de moeite je goed te helpen, heel fijn.”

“Wat ik bijzonder goed vind aan Marjolein is dat ze heel goed luisterde naar ieders beleving en daarop heel goed kan doorvragen wat een eyeopener en soms ook confronterend voor mijzelf was. Hier ben ik haar heel dankbaar voor!”

Eerst even kennismaken?

Je kunt vrijblijvend een afspraak met me inplannen. We kijken dan samen of de training past bij jouw doelen en of er een klik is. Uiteraard kun je al je vragen stellen.
Plan afspraak in

Wetenschappelijk bewezen

De officiële naam van deze training is de Mindfulness-Based Stress Reduction training. Hij bestaat nu al meer dan 35 jaar en wordt wereldwijd aangeboden.

Er zijn honderden studies gedaan naar de effecten van deze training en de resultaten zijn positief: mindfulness­ training is bewezen effectief bij stress, zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en positieve veranderingen in cognitief en neurobiologisch functioneren. Mindfulness transformeert de manier waarop je naar jezelf en de wereld kijkt en hoe je daar vervolgens op reageert.

Veelgestelde vragen

Effecten van de training

Wat zijn de effecten van mindfulness?

Er wordt al tientallen jaren uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness en in het specifiek de MBSR-training. Je kunt hier ontzettend veel over vinden als je even zoekt op Google.
Effecten die telkens weer worden bewezen zijn bijvoorbeeld:
  • Vermindering van angst, depressie en lichamelijke stress
  • Ook bij mensen zonder specifieke gezondheidsklachten leidt de MBSR training tot minder ervaren stress
  • Verbetering van slaap en vermindering van vermoeidheid
  • Toename van concentratie en focus. Het is niet voor niets dat veel werkgevers een mindfulnesstraining vergoeden, werknemers worden er namelijk productiever van 🙂
  • Vermindering van pijn bij chronische pijn en fibromyalgie
  • Meer afstand van je gevoelens en gedachten. Een onderzoek liet bijvoorbeeld deelnemers onprettige afbeeldingen zien, en de mindfulnessbeoefenaars raakten daarvan minder van slag dan de mensen die geen mindfulnesstraining hadden gevolgd.
  • Verder kun je door de mindfulnesstraining inzicht krijgen in automatische reacties en patronen en deze in het vervolg eerder herkennen. Je bent dan steeds beter in staat om een bewuste keuze te maken, in plaats van je te laten leiden door je patronen.
  • Tot slot: de mindfulnesstraining heeft een positief effect op je relaties. Je ontwikkelt meer empathie, leert destructieve patronen in je omgang met anderen kennen en mindfulness zorgt ervoor dat je beter om kunt gaan met stressvolle momenten in je relaties en je je beter kunt uiten.

De mindfulnesstraining legt een stevige basis. Je zult merken dat je het altijd en overal kunt toepassen. Als je het na de training bij blijft houden, al is het maar een paar minuten/momenten per dag, heb je er je leven lang plezier van.

Hoe lang duurt het voordat ik de effecten kan merken?

De mindfulnesstraining is een intensieve training waarbij je elke dag oefent. Daardoor kun je relatief veel effect verwachten in korte tijd. Het verschilt natuurlijk een beetje per persoon. De meeste deelnemers merken binnen de eerste paar weken dat ze anders naar dingen kijken, inzichten hebben gekregen of meer rust ervaren.

Onderdeel van de mindfulnesstraining is het oefenen van geduld, vertrouwen en niet-streven. Dat is natuurlijk een beetje dubbel, want je doet de training niet voor niets. Je mag best de training ingaan met een intentie (bijvoorbeeld om meer te ontspannen, beter te slapen, beter te leren omgaan met stress, angst of somberheid). Maar vervolgens volg je de training als een experiment. Je vertrouwt erop dat het je goed gaat doen en laat los hóe dat precies tot uiting komt. Zonder te streven naar een specifiek resultaat dat je in gedachte hebt. Dan volgen de effecten vanzelf!

Is mindfulness zweverig?

Mindfulness is naar mijn idee juist heel concreet en down-to-earth. Het gaat namelijk over kijken naar wat er op dit moment daadwerkelijk is. Dat betekent dat we leren ons niet te verliezen in gedachten over verleden en toekomst. We stappen uit automatische reacties en patronen. In plaats daarvan blijven we in het hier & nu, bij jouw ervaring: wat je om je heen hoort en ziet, wat je concreet in je lichaam voelt, je ademhaling. Je bekijkt je gedachten met wat meer afstand.

Het is in mijn mindfulness sessies altijd het uitgangspunt om dichter bij jezelf te komen en dichterbij de werkelijkheid, en niet om op een spirituele wolk weg te zweven 🙂

Hoe blijf ik mindful na de training?

In de laatste sessie hebben we het hier uitgebreid over: hoe kun je mindfulness blijven toepassen in je dagelijks leven? Iedereen vindt daarin zijn eigen vorm.

Bij deze training krijg je gratis een maand Mindful Minuut, een dagelijkse korte meditatie via WhatsApp. Dit is erg geschikt om je meditatiebeoefening bij te houden: de meditaties duren ca. 3 minuten, dus je kunt er altijd tijd voor maken. Zo blijf je geïnspireerd.

Daarnaast raad ik aan om regelmatig wat langer te blijven mediteren. Je kunt de audio’s van de training daarvoor blijven gebruiken.

Inhoud training

Wat is 'MBSR' precies?

MBSR staat voor Mindfulness-Based Stress Reduction. Ofwel vrij vertaald in het Nederlands: stressvermindering door middel van mindfulness.

Dit is de officiële naam voor deze 8-weekse mindfulnesstraining. Het programma werd ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn in de VS in de jaren ’80, en is sindsdien steeds populairder geworden over de hele wereld.

De training is online, hoe werkt dat?

De groepssessies zijn via Zoom. Je krijgt vooraf de link. We zijn met een groep van maximaal 10 mensen en we hebben onze camera’s aan tijdens de sessies zodat we elkaar kunnen zien en horen.

Zorg ervoor dat je tijdens de sessie niet gestoord wordt en je er met je volle aandacht bij kan zijn.

De mindfulnesstraining online doen heeft voordelen. Het maakt niet uit waar je woont, je hoeft er niet voor de deur uit en je bent tijdens de sessies in je eigen vertrouwde omgeving. De verbinding met de groep ontstaat in mijn ervaring óók in een online setting. Daarnaast hoef ik geen locatie te huren, waardoor de prijs lager is dan normaal voor deze training.

Welke onderwerpen worden behandeld?

Zie hier een overzicht voor de onderwerpen. Als je vragen hebt, stuur me gerust een mailtje op marjolein@mindfulminuut.nl.

Wat houdt de stiltedag in?

De stiltedag is een soort mini-retraite waarin we een hele dag oefenen met allerlei verschillende meditatievormen, inspiratie en uitwisseling.

Praktisch

Wat kan ik verwachten van de groep?

Dit is een individuele training in een groepssetting. Je doet de training voor jezelf, maar je wordt ondersteund door de groep. We geven elkaar de ruimte om te delen over onze ervaringen. Het is vaak verhelderend om iets uit te spreken, zonder dat er daarna op gereageerd wordt of er een discussie ontstaat. Ervaringen en inzichten die door anderen worden gedeeld kunnen jou ook helpen in jouw proces.

Ik wil op een ander moment starten, kan dat?

Dat kan. Meld je aan via het interesseformulier en geef daarbij aan dat je op een ander moment wilt deelnemen, of stuur mij even een mailtje (marjolein@mindfulminuut.nl). Ik laat het je dan weten zodra de data van de volgende training bekend zijn.

Kan ik een les missen?

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je er een keer niet bij kunt zijn door onvoorziene omstandigheden.

Als je vooraf al weet dat je meer dan één sessie moet missen, dan raad ik je aan om te wachten tot het volgende startmoment.

Wat houdt de thuisbeoefening in? Hoeveel tijd kost het om mee te doen?

Dit is een intensieve en transformerende training en daarvoor is veel oefening nodig. Er wordt van je gevraagd om elke dag thuis ongeveer 45 min de tijd te nemen om te oefenen. Een groot deel daarvan is meditatietijd. Je krijgt hiervoor audio’s die je kunt opzetten, zoals een bodyscan, zitmeditatie en loopmeditatie. Daarnaast zijn er ook oefeningen waarbij je bijvoorbeeld een week lang bijhoudt waar je energie van krijgt en wat je energie kost.

Kan ik in termijn betalen?

Ja, je kunt in 3 termijnen betalen verspreid over 3 maanden. Laat dit even weten, dan regelen we dat 🙂 (marjolein@mindfulminuut.nl).

Wie is de trainer?

Dat ben ik, Marjolein van der Aar 🙂 lees hier meer over mij, mijn achtergrond en mijn aanpak.

Wat kost het?

De mindfulness cursus kost 425,-. Je krijgt daarvoor 8 online groepssessies van 2,5 uur, 1 retraite-dag, een digitaal werkboek van 174 pagina’s, 10+ geleide meditatie audio’s en persoonlijke begeleiding gedurende 8 weken.

De factuur ontvang je nadat we het kennismakingsgesprek hebben gehad en je inschrijving bevestigd is.

Als Mindful Minuut-lid krijg je altijd 50,- korting op de cursus. Dit geldt bij een jaarabonnement of maandabonnement waarbij je langer dan 3 maanden lid bent/blijft.

Wordt de cursus vergoed?

Veel zorgverzekeraars vergoeden de mindfulness cursus vanuit een aanvullend pakket. Je kunt dit zelf opzoeken in de voorwaarden van jouw verzekering.
Ook zijn werkgevers steeds vaker bereid om bij te dragen aan een mindfulness cursus, bijna elk bedrijf heeft budget beschikbaar voor persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit, uitvalpreventie of hoe het ook wordt genoemd. Hier kun je dus naar vragen bij het bedrijf waar je werkt.

Deelname

Moet ik meditatie ervaring hebben?

Nee, je hoeft nog niet eerder gemediteerd te hebben.

Ik heb al veel meditatie ervaring, heeft het zin om mee te doen?

Een van de dingen die we beoefenen met mindfulness is kijken met een frisse blik, met een beginner’s mind. Het maakt dus niet uit of je al veel gemediteerd hebt. Het gaat in de training ook niet zozeer om kennis opdoen, maar om het verdiepen van je ervaring met mindfulness. Ik geloof erin dat elke keer dat je mediteert, elke keer dat je een training of cursus doet, je de les krijgt die er op dat moment voor jou nodig is.

Ik ben aan het herstellen van een burnout, kan ik meedoen?

Over het algemeen raad ik het zeker aan om de mindfulness training te doen tijdens het herstellen van een burnout. Het kan je enorm helpen bij het herstel: je ontwikkelt een mildere blik naar jezelf, leert beter met stress en gevoelens omgaan en kunt waardevolle inzichten opdoen.

Het kan zijn dat het in een bepaalde fase niet handig is, bijvoorbeeld als je nog in de eerste fase zit waarin rusten essentieel is en je nog niet echt met jezelf aan de slag moet gaan. Zie hier een goed artikel daarover. Ook kan het minder handig zijn als je middenin een intensief traject bij een psycholoog zit, zoals cognitieve gedragstherapie. Tijdens het voorgesprek bespreken we jouw situatie en kijken we of de training op dit moment bij jou past.

Aanmelden wachtlijst

Name*